Imi place Anchee Min din ce in ce mai mult. Am citit deocamdata doar 3 carti de la ea si mi-am comandat de curand de la Carturesti 2 de care nu pot sa dau prin librarii. Si cica am de asteptat o luna ca sa mi le aduca. Mmmdap. Eh, poate pana atunci ma motivez si termin Vin Ploile, ca am tot intrerupt-o ca sa citesc din alte carti pana acum.

Rrrevenind. Interesanta cartea. Made me feel weird about myself for empathising with „the white-boned demon” at some points. Altfel, am aflat chestii noi. Si mi-a placut cum a decis Anchee Min sa scrie cartea. E in fragmentele la persoana I, cu relatarile lui Jiang Ching, amestecate cu altele la persoana a III-a, in care naratorul prezinta perspectiva doamnei Mao, urmate din cand in cand de cateva tot la persoana a III-a, in care tine sa sublinieze ce s-a intamplat in realitatea nedeformata de mandria lui Jiang Ching.

Ce imi place la Anchee Min e ca cele 3 carti citite pana acum se impletesc in mod armonios una cu alta. In cartea asta este relatata pe scurt vizita lui Nixon, mentionata si in Perla Chinei, dar mai in detaliu se regasesc elemente din Imparateasa Orhidee, atunci cand Mao & co. se muta in Orasul Interzis. Si zambeam incantata la astfel de detalii.

Si totusi, am indoit putine colturi. E o carte in care conteaza mai mult povestea decat felul in care sunt puse cuvintele in fraze.

Imi fac griji pentru tine. Te distrugi singura. Tu nu-ti dai seama, pentru ca ai o educatie modesta. Ma intristeaza asta si-mi pare rau pentru tine. Faci pe desteapta in toate ocaziile neimportante, dar pierzi marile batalii. Pierzi. E ca si cum ti-ai acoperi urechile atunci cand furi un clopot–crezand ca nimeni nu o sa te auda.

Vii dintr-un loc mic. Incerc sa cresc o floare intr-o samanta seaca.

In acest punct, furia ei creste. Impactul o ineaca. Tu esti iubitul meu, zice ea, aratand cu degetul spre el, cu lacrimile siroindu-i. Pot sa indur zvonuri malitioase, barfe jignitoare si critici rautacioase. Pot sa suport cerul care se prabuseste, dar nu si vorbele tale.

Barbatii care i-au cutreierat trupul..

Cel mai bun iluzionist este acela care poate sa-ti explice cum se face trucul si apoi sa te faca sa crezi ca exista magie.

Ca  crizantema uscata intr-o cana cu ceai fierbinte, se simte pe ea insasi cum se inmoaie si se destinde cu fiecare clipa.

In prezent, traiesc mai intens decat am putut-o face vreodata in trecut. Nu am timp pentru nefericire.

Te ating cu mainile astea, le pun pe obrajii tai care ard, ca sa se racoreasca.
Ma uit in oglinda si ma imbratisez pentru toate prin cate am trecut. Dandu-mi ochelarii jos, zaresc o pereche de ochi umflati.
Te-am facut sa versi lacrimi, te-am facut sa iubesti si te-am obligat sa te dai peste cap pe lame de cutit. Ai fost un evantai de iarna, o soba de vara–nimeni nu te-a dorit. Insa acum a sosit vremea ta.

Presa, dupa parerea mea, e ca un copil mic–oricine ii ofera un sfarc, va fi numit mama.

Coperta